Muzička umjetnost u Bosni i Hercegovini u 19. i 20. stoljeću
Abstract
Ustvari, borba na društveno-političkoj sceni, kao i političke turbulencije početkom XX stoljeća su duboko ostavile trag na cjelokupno evropsko kulturno-umjetničko stvaralaštvo, pa samim tim i na stvaranje bosanskohercegovačke umjetničke muzike, koja je, mada na margini svih dotadašnjih evropskih muzičkih zbivanja, ali istovremeno i pod njenim snažnim uticajem, kroz svoju muzičku praksu ipak stvorila vlastiti muzički izraz, bez obzira što na djelu imamo kruti tradicionalizam koji
u principu isključuje progres, ali i progres koji jako često zaobilazi vrijednosti jedne tradicije, a samim tim utiče na ukupni kulturni razvoj bosanskohercegovačkog stanovništva. Već nekoliko puta u svojoj historiji Bosna je morala sebi i drugima
dokazivati da postoji i kao država i kao specifičan kulturni krug u odnosu na druge, kao i na svoje šire okruženje.
Pa i u muzici!
Kulturno-političko iskustvo Bosne, zavisno od opće hronologije vremena, a samim tim i svih promjena i okolnosti koji su bitno uticali na umjetnička pomjeranja koja su išla od tradicionalnog do modernog shvatanja života i umjetničkog muzičkog stvaralaštva, ukazuje na pomicanje identiteta kao i evropeizacije bosanskemuzike u smislu prihvatanja njenih kulturno-muzičkih standarda, pa samim tim i kulturno-muzičkog priključenja Evropi, a ipak stvorivši i vlastiti muzički idiom.