Sudska kontrola ustavnosti upravnih akata i radnji u upravnim institucijama Bosne i Hercegovine i Federacije Bosne i Hercegovine
Abstract
Sudska kontrola ustavnosti upravnih akata i radnji u uporednom pravu je izuzetak. U uvodu rada izlaže se kako su u Republici Francuskoj i Saveznoj Republici Njemačkoj uređene sudske kontrole upravnih akata. U Bosni i Hercegovini sudska kontrola zakonitosti upravnih akata i upravnih radnji sada se ispituje u upravnom sporu. Pored ove vrste sudske kontrole uprave postoji i sudska kontrola ustavnosti ovih akata i radnji pred nadležnim sudom shodnom primjenom pravila o upravnom sporu. Ova vrsta sudskog spora po svojoj naravi pripada ustavnom pravu odnosno sporu, zato što se nekada upravnim aktima ne odlučuje o subjektivnim pravima, nego o pravima ustavnog karaktera. Isto je i sa upravnim radnjama. Zato je potrebno ovu vrstu sudskog spora urediti zakonima o postupku pred ustavnim sudovima prilagođavanjem odgovarajućih odredaba iz zakona o upravnim sporovima. U radu se izlažu i primjeri kada se upravnim aktom i upravnom radnjom povređuju ljudska prava utvrđena u Ustavu BiH i Ustavu FBiH. Iz svega proizlazi da u pravnoj državi načelo zakonitosti u upravnom pravu nije dovoljno za ostvarenje principa pravne države i da se ono može još potpunije postići ako se izričito normira sudska kontrola ustavnosti upravnih akata i radnji. Ovakvom reformom ispunit će se zahtjev iz Zaključka Savjeta o načelima, prioritetima i uvjetima Evropskog partnerstva sa Bosnom i Hercegovinom br. 211 od 18. februara 2008. godine u kratkoročnim i srednjoročnim prioritetima u oblasti političkih kriterija demokratije i pravne državnosti. Ovaj pravni akt sadrži zahtjev za poboljšanje efikasnosti pravosuđa, bolji pristup pravosuđu te bolju zaštitu ljudskih prava i osnovnih sloboda.