Mehanizam koordinacije u upravnim institucijama Bosne i Hercegovine
Abstract
Mehanizam koordinacije je nužan u složenim i unitarnim ustavnim porecima sa velikim brojem regija i razgranatom upravom. U predstavničkoj demokratiji uređuje se općim pravnim aktima, kao što su ustav i zakon, a dodatno se može urediti unutrašnjim pravnim aktima izvršne vlasti. Ustav BiH sadrži opću odredbu o mehanizmu koordinacije i zato je prvi pravni izvor o ovom mehanizmu. U skladu sa evropskim standardima drugi pravni izvor u hijerarhiji pravnih akata treba biti zakon, a tek potom eventualno neki drugi opći pravni akt, ako postoji stvarna i opravdana potreba za tim. Dosadašnja dugotrajna rasprava o uspostavljanju mehanizma koordinacije završila se protivustavnom Odlukom o sistemu koordinacije procesa evropskih integracija u Bosni i Hercegovini objavljenoj u januaru 2016. godine. Iako ova odluka sadrži veoma dobra polazna načela, njeno provođenje je ustvari dosta otežano zbog komplicirane strukture odlučivanja u ovom mehanizmu. Radi usvajanja efikasnog i kvalitetnog mehanizma koordinacije u upravnim institucijama BiH potrebno je izmijeniti i dopuniti Ustav BiH u skladu sa normativnim potencijalom ovog općeg pravnog akta. To znači da se moraju ukinuti Ministarstvo civilnih poslova BiHi Ministarstvo za ljudska prava,Agencija za promociju stranih investicija, Agencija za unapređenje inostranih investicija u BiH, Agencija o nadzoru nad tržištem u Bosni i Hercegovini, Agencija za osiguranje u Bosni i Hercegovini,Agencija za rad i zapošljavanje Bosne i Hercegovine,Agencija za lijekove i medicinska sredstva Bosne i Hercegovine, Direkcija za evropske integracije, Direkcija za ekonomsko planiranje i Direkcija za koordinaciju policijskih tijela. Upravne poslove ovih upravnih organizacija preuzet će nadležna ministarstva. Granična policija BiH i Služba za strance trebaju postati službe u sastavu Ministarstva sigurnosti. Istovremeno se u radu objašnjava šta trebaju biti upravni poslovi u novim ministarstvima: ministarstvu vanjske i unutrašnje trgovine, ministarstvu rada i socijalne politike, ministarstvu privrede i poljoprivrede, ministarstvu okoline te ministarstvu obrazovanja, nauke, kulture i sporta de lege ferenda. Dakle, potrebno je ukidanje, osnivanje i reorganizacija ministarstava i upravnih organizacija radi uvođenja mehanizma koordinacije u ustavnom i upravnopravnom poretku institucija BiH u skladu sa standardima EU.