Jezik i jezička odgovornost: pojam ‟formacije‟ u svjetlu akademskog izučavanja jezika
Abstract
Ovaj rad predstavlja pokušaj definiranja formacije kao teorijskoga pojma, ali i kao prakse u akademskom jezičkom i općelingvističkom obrazovanju, s posebnim osvrtom na izučavanje stranih jezika. Rad donosi određena razmišljanja koja bi mogla poslužiti kao temeljne ideje za planiranje i provedbu procesa jezičke formacije, te potaći na razmišljanje o savremenim izazovima jezičke formacije, kao i traganje za odgovorima u obrazovnim ustanovama. Kao historijski osvrt na pojam formacije,drugi dio rada predstavlja ovaj pojam kroz prizmu životne priče Wilhelma von Humboldta, čije se shvatanje jezika može povezati sa sistemsko-funkcionalnom jezičkom teorijom, koja jezike promatra kao resurse za stvaranje značenja. Izučavanje jezika ili studij jezika doprinosi slobodnijem kretanju između različitih jezičkih svjetova, čineći naš svijet većim i prostranijim. Ostali dijelovi rada se nadovezuju na razmišljanja o jezičkoj slobodi kretanja, te usto ukazuju i na odgovornost koja prati ovu, kao i svaku drugu slobodu. Ovaj rad ukazuje na put/način kojim se svijest o jeziku i odgovornost za vlastitu upotrebu jezika može podići na viši nivo i pojačati u akademskom jezičkom obrazovanju i kroz akademsko jezičko obrazovanje. Jedan takav put do ostvarenja ovog cilja može biti svjesno promišljanje jezika, odnosno lingvistička kritika, koja je u posljednjem dijelu rada konkretizirana primjerima iz nastavnog predmeta Engleski jezik, uz određene primjere i iz njemačkog jezika, koji su relevantni u kontekstu lingvističke kritike.