Proces tranzicije na tržišne kriterije poslovanja domaćih preduzeća u funkciji povećanja proizvodnje i izvoza i ukupnog kvaliteta ekonomije
Abstract
Proces tranzicije privr ede Bosne i Her cegovine odvija se veoma neefikasno, što je posljedica glavne tri stvari: (a) kompleksnosti organizacije postdejtonske države Bosne i Hercegovine u kojoj se predstavnici vlasti ne mogu dogovoriti ni o najbanalnijim, a kamoli značajnijim tranzicijskim poduhvatima, (b) naš balkanski primitivizam dopustio je da budemo „pokusni kunić“ međunarodnoj zajednici u tranzicijskim procesima, koja je u Bosnu i Hercegovinu slala svoje trećerazredne misionarne, tzv. eksperte, kao savjetnike našim vlastima da vode proces tranzicije, uz ignoriranje domaćeg stručnog, mnogo kvalitetnijeg kadra, i (c) posljedice nemilog rata iz kojeg su domaća preduzeća izašla razorena, devastirana, opljačkana, s pokidanim tržišnim i reprodukcijskim vezama, sa zaostalom tehnologijom itd. Sve to ima za posljedicu da nije zaustavljen pad kvaliteta ekonomije u većini preduzeća koja nisu završila proces tranzicije. Kvalitet ekonomije domaćih preduzeća stalno ima silaznu putanju, što je i logično jer je upravljanje tim preduzećima prepušteno neprofesionalnim menadžerima od kojih se ne traži odgovornost za uspješno vođenje pr eduzeća. Umjesto odgovornosti za rezultate, od njih se traži samo poslušnost i izvršavanje stranačkih ciljeva (stranke na vlasti), tako da domaća preduzeća, zbog niske efektivnosti i efikasnosti, stalno proizvode gubitke koji se moraju nadoknađivati iz postojećeg državnog kapitala. Dakle, kapital državnih preduzeća se stalno derogira i pretače u privatne džepove. Sve to ima za posljedicu nizak kvalitet ekonomije i nisku konkurentnost na globalnom tržištu, kao i smanjenje kvaliteta ekonomije ukupne privr ede države, a time i pad standar da i
kvaliteta življenja njenih građana. Očito je potrebno učiniti neki zaokret (tranziciju).