Uloga obrazovanja i znanstvenih radnika u procesu ekonomskog razvoja
Abstract
Ekonomisti su, još od vr emenaAdama Smitha i DavidaRicarda, bili zainteresirani za pitanja ekonomskog razvoja i uzroke koji ih generiraju. Sredinom prošlog stoljeća formalizirani su prvi modeli ekonomskog razvoja i rasta. Ovi rani modeli, poznati pod nazivom „neoklasični pristup“ekonomskom razvoju, imali su dosta nedostataka. Početkom osamdesetih godina prošlog stoljeća pojavila se serija mnogo sofisticiranijih modela, koji su bili bazirani na novim teorijama ekonomskog razvoja. Ti modeli su bili veoma različiti od ranijih modela i bili su usmjer eni na isticanje značaja ljudskog kapitala i poduzetništva kao važnih determinanti ekonomskog razvoja. Novije teorije također su ukazale na činjenicu da vladine politike trebaju odigrati veoma važnu ulogu u determiniranju dugoročnog razvoja i rasta ekonomije određene zemlje i predočile su koristan model za razumijevanje utjecaja obrazovanja na ekonomski razvoj kroz dizajniranje adekvatne obrazovne politike. Noviji modeli ekonomskog razvoja ukazuju na to da obrazovanje doprinosi ekonomskom razvoju kroz povećanje produktivnosti radnika i generiranje razvoja znanja, ideja i tehnoloških inovacija. Obrazovanje je ključni ulaz u proces razvoja istraživačkog sektora
koji producira novo znanje i ideje. Obrazovanje ima i indirektan utjecaj na ekonomski razvoj i istraživanja su pokazala da je viši nivo ljudskog kapitala odnosno veći procent znanstvenih radnika povezan sa značajno višim nivoom investicija, višim nivoom tehnološkog transfera i većom očekivanom vrijednošću trajanja života. U jednom od svojih najkreativnijih momenata dalekovidne lucidnosti veliki mislilac menadžmenta, PeterDrucker, koji je umro prošlog novembra, napisao je: „Načiniti znanstvene radnike produktivnijim bit će veliki zadatak menadžmenta ovog stoljeća, upravo kako je to bio veliki zadatak menadžmenta vezan za manualne radnike i povećanje njihove produktivnosti u proteklom stoljeću. Znanstveni radnici i poduzetnici srce su jedne moderne ekonomije. Ekonomski razvoj se ne generira na ramenima birokratije. Ekonomski razvoj vođen je osobama koje posjeduju hrabrost i znanje za produciranje i plasiranje novih ideja, proizvoda i usluga,koje ne samo da zadovoljavaju potrebe nego generiraju i porast proizvodnje, prihoda i zaposlenosti.